Internationale richtlijnen zijn gepubliceerd

De laatste jaren is er keihard gewerkt door artsen over de hele wereld om te komen tot internationale richtlijnen voor de behandeling van klassieke galactosemie. In diverse landen gelden verschillende ‘regels’ voor de behandeling. Met deze richtlijnen is er met name een versoepeling voor landen buiten Nederland voor het te volgen dieet. Helaas is er voor de Nederlandse patiënten geen versoepeling van het dieet mogelijk, aangezien wij al voorop lopen hierin.

We zijn trots dat deze richtlijnen nu gereed zijn, waarbij het is gelukt om met heel veel artsen uit verschillende landen overeenstemming te bereiken. Dit klinkt gemakkelijk maar is ontzettend moeilijk om voor elkaar te krijgen. De Nederlandse artsen dr. A.M. Bosch en dr. M.E. Rubio hebben hier een belangrijke rol in gespeeld, evenals Jeroen en Maaike van Kempen namens de European Galactosemia Society.

De richtlijnen zijn in het Engels, een Nederlandse vertaling zal in 2017 beschikbaar komen. De volledige pdf kun je hier downloaden, via deze link kun je een verkort versie lezen.